Enligt McKinseys rapport ”Seizing the Agentic AI Advantage” har nästan åtta av tio företag infört generativ AI i någon form – men ungefär lika många uppger att de inte ser någon påverkan på intäkterna. McKinsey kallar detta för ”den generativa AI-paradoxen”.
Bakom paradoxen finns ofta en obalans mellan breda, ”horisontella” användningsfall – som copiloter och chattbotar – och mer funktionsspecifika ”vertikala” lösningar.
De breda tillämpningarna är lätta att införa men ger ofta diffusa effekter, medan de mer nischade, som kan ge störst affärsnytta, ofta fastnar i pilotfasen på grund av tekniska, organisatoriska, data- och kulturrelaterade hinder.
Välkommen till en exklusiv rundabordsdiskussion där vi tillsammans med Nvidia och HPE går igenom rapportens viktigaste insikter och diskuterar hur ni kan ta nästa steg mot verklig lönsamhet med AI.
Platserna är mycket begränsade – vi bjuder in endast tio personer för ett öppet och fördjupande samtal.
Varmt Välkommen